środa, 9 kwietnia 2014

Borne Sulinowo

Miasto w województwie zachodniopomorskim.
Jakieś skojarzenia ?
Leży nieopodal mojej rodzinnej miejscowości, jednak nie dlatego postanowiłam o nim wspomnieć.

W latach 30 w okolicach Bornego zbudowano garnizon wojskowy, który w roku 1945 przejęła Armia Czerwona.  Do roku 1992 było wyłączone spod administracji polskiej! Ze względu na swoje położenie miejscowość ta pamięta wojny, przemarsze wojsk, próby zajęcia przez władców polskich, niemieckich i skandynawskich.  Przed II WŚ rząd III Rzeszy  wykupił część terenów w celu budowy bazy wojskowej i utworzenia poligonu. W latach 1934-37 utworzono Wał Pomorski, a w 36 zakończono budowę miasteczka militarnego dla szkoły altyrelli Wehrmachtu, którego otwarcia dokonał sam Hitler!
We wrześniu 1939-go roku zorganizowano tu obozy jenieckie, początkowo dulag a następnie Stalag dla szeregowców i podoficerów.  

Do dziś to miasteczko zachowało swój militarny charakter. 
Nie bez powodu to tutja odbywa się coroczny zlot militarny. W zeszłe lato (2013) mieliśmy okazje gościć na jubileuszowym
         X  MIEDZYNARODOWYM ZLOCIE POJAZDOW MILITARNYCH

Mój ojciec jest miłośnikiem wszystkiego co militarne, sam wychował się na "poligonach". 
Oprócz wiedzy którą przekazał mi tata, wielu rzeczy nauczyłam się przystępując do harcerstwa. 
Uważam że to cudowna przygoda i jednocześnie szkoła życia! Od zabaw survivalowych  po pojęcia "przyrzeczenie" , "prawa harcerskie" Ojczyzna.... harcerstwo uczyło nas odpowiedzialności, patriotyzmu, wystawiało nas na wiele prób, a  wszystko to  w gronie wspaniałych młodych ludzi! 
Dziś wolnego czasu nie spędzam ze śpiworem w lesie, ale wartości w sercu pozostały :) 
Dlatego bardzo ucieszyłam się na wieść że Zlot odbywa się w idealnym dla nas terminie!





Wypoczywające konie kawalerii :)

mmm....Grochówka 




Oto  "rusek" , który zabrał nas na niezapomnianą przejażdżkę tym kolosem. W prawym rogu bełkoczące  Panie "kasjerki". Były niesamowite !!

Na pokładzie znalazła się również para młoda, która zorganizowała sobie sesje zdjęciową podczas jazdy wozem.
Fotograf trochę musiał się nabiegać ;)

Oprócz dostępnych wszystkim pojazdom i licznym sklepikom w temacie, organizatorzy zapewnili pokazy kawalerii, musztry paradnej, pokazy możliwości sprzętu eksploatacyjnego , liczne parady i pokazy. 
Myślę że jeśli ktoś nawet w najmniejszym stopniu jest zainteresowany militariami czy historią, choć raz w swoim życiu musi odwiedzić Borne i przenieść się w czasie w masą pozytywnie zakręconych ludzi !




\

3 komentarze:

  1. Ciekawe miejsce, nigdy tam nie bylam. Ale najbardziej podobaja mi sie Twoje spodenki! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tym dodawaniem blogow do listy to calkiem skomplikowana sprawa, mi zajelo wieki zeby do tego dojsc.. Wejdz na Design, pozniej Layout, wybiez z tej Glownej strony Add a Gadget, pozniej pojawi sie taki pasek z roznymi opcjami: wybiez: Google + Followers. Pozniej bedziesz mogla tzw "follow" osoby, ktore maja taka opcje, i jakos tam pozniej w tej funkcji following items musisz sobie dodac do listy linki ktore masz jako "following". Trudno to wytlumaczyc, bo jest to dluuga i skomplikowana droga. Ja dodawalam poczatkowo blogi jako "follow" ale i tak mi sie nie wyswietlaly, bo nie wiedzialam ze jeszcz gdzies tam trzeba je wrzucic na liste. Mam nadzieje, ze sobie z tym poradzisz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy blog. Zapraszam do mnie.
    Męski blog o modzie i lifestyl'u.

    http://gabriel-data.blogspot.com/

    Obserwacja za obserwację?
    Zaobserwuj, zobaczę zrobię to samo!
    Tylko przypomnij w komentarzu.
    www.gabriel-data.blogspot.com - KLIK

    OdpowiedzUsuń